Σελίδες

Διδάσκοντας με τους Αρχαίους Έλληνες Φυσικούς Φιλοσόφους

Διδάσκοντας Έννοιες των Φυσικών Επιστημών με τους Αρχαίους Έλληνες Φυσικούς Φιλοσόφους (Προσωκρατικούς) 

Ο πολιτισμός των αρχαίων Ελλήνων συνδύασε βασικούς κανόνες Φυσικής, Γεωμετρίας, Μαθηματικών, Χημείας, Αστρονομίας με την Τέχνη και ανέπτυξε σπουδαία Επιστήμη και Τεχνολογία στις κατασκευές, τη μεταλλουργία, την επικοινωνία προκειμένου να αντιμετωπίσει ζητήματα επιβίωσης, άμυνας, εμπορίου, βιομηχανίας, αστικής ζωής, τέχνης. Η αρχαία Ελληνική τεχνογνωσία, η οποία αποτελεί έμπνευση και βάση ανάπτυξης του σύγχρονου δυτικοευρωπαϊκού πολιτισμού, μπορεί να αξιοποιηθεί στην Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων στα σχολεία.

Το Επιμορφωτικό-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα έχει σκοπό να προωθήσει τη διερευνητική μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες με τη συνεργασία και των τριών βαθμίδων Εκπαίδευσης στη Φιλοσοφία, την Επιστήμη, τη Θεολογία, την Τέχνη. Στοχεύει να αναδείξει επιστημονικές θεωρίες, απόψεις και κατασκευές των αρχαίων Ελλήνων που σχετίζονται με τις βασικές έννοιες των Φυσικών Επιστημών οι οποίες διδάσκονται στην Α/θμια και Β/θμια Εκπαίδευση, και να τις προσεγγίσει μέσα στο θεολογικό, ιστορικό, τεχνολογικό πλαίσιο της εποχής τους.

Το Πρόγραμμα είναι ανοικτό σε ότι αφορά το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία και τους συμμετέχοντες, οι οποίοι είναι συγχρόνως διδάσκοντες και διδασκόμενοι, συνοικοδομείται δια ζώσης και εξ αποστάσεως στην ομάδα υλοποίησής του και συνδέεται με άλλες Εκπαιδευτικές και Επιμορφωτικές δράσεις του προγράμματος Μεσόγειος-Ίσαλος Γραμμή. Απευθύνεται σε Εκπαιδευτικούς Φυσικών Επιστημών οι οποίοι επιθυμούν, μέσα από συνεργασίες, να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν, με τους μαθητές τους, εκπαιδευτικές δραστηριότητες στους στόχους του προγράμματος, τις οποίες θα παρουσιάσουν στις σχολικές τους κοινότητες και σε σχετική ημερίδα στη λήξη του. Απευθύνεται επίσης σε άλλους Εκπαιδευτικούς και Σχολικούς Συμβούλους της Α/θμιας και Β/θμιας από την Κρήτη και αλλού, οι οποίοι επιθυμούν να συνεργαστούν με τους Κρητικούς Εκπαιδευτικούς σε ομάδες εργασίας ώστε να επιτευχθεί βιωματικός στοχασμός πάνω σε θέματα φιλοσοφικά και πρακτικά, επιστημονικού και παιδαγωγικού χαρακτήρα, ποιότητας καθημερινής ζωής.

Η δια ζώσης και εξ αποστάσεως επιμόρφωση των συμμετεχόντων περιλαμβάνει εισηγήσεις, συζητήσεις, εργαστήρια, κατασκευές, εκπαιδευτικές επισκέψεις και θα υποστηριχτεί ψηφιακά με πλατφόρμες τηλεσυνεργασίας και άλλα ψηφιακά εργαλεία, με τη συμμετοχή τους στα αντίστοιχα Επιμορφωτικά Προγράμματα και Συνέδρια.

ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ-ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Δρακάκη Μαρία, Σχολική Σύμβουλος Α/θμιας Εκπαίδευσης νομού Ηρακλείου Καλαθάκη Μαρία, Σχολική Σύμβουλος Καθηγητών Φυσικών Επιστημών Δυτικής Κρήτης Κριτσωτάκης Εμμανουήλ, Προϊστάμενος Επιστημονικής & Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Β/θμιας Εκπαίδευσης Κρήτης Μηλαθιανάκη Μαριλένα, Δασκάλα Δημοτικού σχολείου Κουνάβων Παπαστεφανάκη Άννα, Καθηγήτρια Λυκείου Μελεσών Περικλειδάκης Γεώργιος, Προϊστάμενος Επιστημονικής & Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Α/θμιας Εκπαίδευσης Κρήτης Τζωρτζάκης Ιωάννης, Σχολικός Σύμβουλος Καθηγητών Μηχανικών (Πολιτικών Μηχανικών, Αρχιτεκτόνων και Τοπογράφων) 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΕΣ
Καλαθάκη Μαρία (6946500408, kalathakimaria.edu@gmail.com)
Παπαστεφανάκη Άννα (6946500408, annapapastefanaki@gmail.com)

ΦΑΣΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Α. ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2015 -Κατατόπιση για το περιεχόμενο και τη διαδικασία υλοποίησης του προγράμματος με δια ζώσης και εξ αποστάσεως επικοινωνία -Συμμετοχή Εκπαιδευτικών στο Εκπαιδευτικό Μονοπάτι «Με το Μίτο της Αριάδνης σ’ ένα Μονοπάτι Οντολογίας-Γνωσιολογίας Αρχαίων Ελλήνων Φυσικών Φιλοσόφων στη Μεγάλη Ελλάδα (Σικελία).

Β. ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2015 -Τηλεδιάσκεψη με χρήση Team Viewer 10 την Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2015 στις 12.30-13.30, για εξ αποστάσεως κατατόπιση σχετικά με το Πρόγραμμα. -Ανάγνωση Φιλοσοφικών Κειμένων. Για την προσέγγιση των ζητημάτων της προέλευσης και της δομής του κόσμου, οι μαθητές και οι Εκπαιδευτικοί μπορούν να αναζητήσουν πληροφόρηση στα σχολικά βιβλία, στα βιβλία της βιβλιοθήκης ΕΠΕΑΕΚ των Γενικών Λυκείων Έκδοσης Ζήτρος: Ενδεικτικά αναφέρονται οι τίτλοι Αναξίμανδρος ο Φιλόσοφος του Απείρου, Παρμενίδης ο Ελεάτης περί Φύσιος, Ηράκλειτος Άπαντα, Γοργίας, Δημόκριτος Μαθηματικά-Φυσικές Επιστήμες-Αστρονομία-Κοσμολογία της Ατομικής Θεωρίας, Πλάτων Συμπόσιο, Πρωταγόρας, Αριστοτέλης Φυσικά κά. Καθώς επίσης και σε άλλες πηγές κρίνουν αξιόλογες και αξιόπιστες. Η σκοπιά της ανάγνωσης μπορεί να είναι η αναζήτηση των Εννοιών που πραγματευόμαστε σήμερα στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στα σχολεία και οι απόψεις των αρχαίων Ελλήνων Φιλοσόφων, Προσωκρατικών κυρίως, γι αυτές αλλά και οποιαδήποτε άλλη μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της ομάδας.

Γ. ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2015 -Συμμετοχή, με Εισήγηση, των Εκπαιδευτικών που συντονίζουν τις μαθητικές ομάδες, στο Εκπαιδευτικό Συνέδριο που προγραμματίζεται να γίνει στα Χανιά με θέματα που θα προκύψουν από τη βιβλιογραφική διερεύνηση στα προαναφερόμενα Φιλοσοφικά Κείμενα.

Δ. ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2016 -Κατασκευή μιας Εφεύρεσης των αρχαίων Ελλήνων. Για τη γνωριμία με την αρχαία Ελληνική Τεχνολογία, οι μαθητές, ατομικά ή σε ομάδες, μελετούν εφευρέσεις των αρχαίων Ελλήνων της αρεσκείας τους και κατασκευάζουν σε αναπαράσταση μία, πραγματική ή ψηφιακή. -Περιπατητική Σχολή στην Αθήνα για τους Εκπαιδευτικούς που συντονίζουν τις μαθητικές ομάδες του Προγράμματος. Προγραμματίζεται να είναι ένα Μονοπάτι διερεύνησης και ανακάλυψης στους αρχαίους Έλληνες Σωκρατικούς Φιλοσόφους και στο Λύκειο του Αριστοτέλη

Ε. ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2016 -Συμμετοχή των εμπλεκόμενων μαθητών και Εκπαιδευτικών στο 5ο Παγκύπριο Συνέδριο Μαθητών και Καθηγητών για τις Θετικές Επιστήμες που προγραμματίστηκε να γίνει 26-28 Φεβρουαρίου 2016 στην Πάφο της Κύπρου.

ΣΤ. ΜΑΡΤΙΟΣ 2016 -Επισκέψεις αρχαιολογικών χώρων και Μουσείων της επιλογής των συμμετεχόντων ατομικά και σε ομάδες -Σύνοψη και οργάνωση σε παρουσιάσιμη μορφή όλων των εργασιών και των αποτελεσμάτων του Προγράμματος σε ειδικό ιστότοπο

 Ζ. ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2016 -Οργάνωση ενός Θεατρικού Αναλογίου-Δρώμενου σε ένα αρχαιολογικό χώρο της περιοχής του σχολείου ή άλλης επιλογής με ανάγνωση επιλεγμένων αποσπασμάτων από τα βιβλία που μελετήθηκαν στη Β φάση του Προγράμματος.

Η. ΜΑΪΟΣ 2016 -Παρουσίαση όλων των εργασιών του Προγράμματος σε Μαθητικό Συμπόσιο για τις Φυσικές Επιστήμες που θα γίνει στα Χανιά την Τετάρτη 11 Μαΐου 2016.

Η περίοδος υλοποίησης του προγράμματος είναι Νοέμβριος-Μάιος 2015. Η χρονική διάρκεια των επιμέρους επιμορφωτικών και εκπαιδευτικών φάσεων του προγράμματος θα υπολογιστεί όπως προκύψει στην πορεία υλοποίησής του. Η συμμετοχή είναι προαιρετική, εφόσον δεν εμποδίζει τη λειτουργία των σχολείων και γενικά τις υπηρεσιακές υποχρεώσεις των εμπλεκομένων. Η αρχική κατατόπιση για το Πρόγραμμα έγινε στην Επιμορφωτική Συνάντηση της στο Εκκλησιαστικό Λύκειο Χανίων και θα επαναληφθεί με τηλεδιάσκεψη με χρήση Team Viewer 10 την Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2015 στις 12.30-13.30. Αναλυτική ενημέρωση θα δοθεί στους συμμετέχοντες.

Δηλώσεις επιθυμίας συμμετοχής στη διεύθυνση: https://docs.google.com/forms/d/1MhFKo_FGbxwdA4DeAahIkdKc0h3qd7PjtLXAs1jgJiE/viewform 
Με τιμή
ΚΑΛΑΘΑΚΗ ΜΑΡΙΑ
Σχολική Σύμβουλος Καθηγητών Φυσικών Επιστημών (ΠΕ04)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου